• هميشه براي انتخاب يا خريد بازي، به آرم رده­ سنی ESRA که بر روي جلد بازيها درج شده است، توجه کنيد.
  • سعي کنيد قبل از بازي­ کردن يک بازي توسط فرزندتان، خلاصه ­اي از داستان يا نقد آن را بخوانيد و با ديگر والدين و فرزندان بزرگتر درباره بازي صحبت کنيد. اگر چه بهترين حالت اين است که خودتان، پيش از فرزندتان آن بازي را بازي کنيد.
  • به همراه فرزند خود بازي کنيد، بازي کردن او را تماشا کنيد و درباره بازي­هايي که بازي مي­ کند با او گفت­ و­ گو کنيد. براي او شرح دهيد که چرا برخي از بازيهاي خاص مناسب نيستند.
  • برخي بازي­هاي آنلاين نيازمند تعامل و گفت­ و­ گو با ساير بازيکنان مي­ باشند. به فرزندتان درباره بازگو نکردن اطلاعات شخصي در بازي­هاي آنلاين آگاهي دهيد؛ همچنين به فرزندتان بياموزيد که رفتار­هاي نامناسب ديگر بازيکنان را در حين بازي، به شما اطلاع دهد.
  • سعي کنيد فرزندتان در فضاي مشترک خانه بازي کند و حتي المقدور از بازي کردن فرزندتان در اتاق خصوصي­ش خودداري کنيد.
  • بازي کردن فرزندتان را به مدت زماني که قبل از بازي براي او تعيين مي­ کنيد (مثلا 45 دقيقه)، محدود نماييد و با آرامش در اجراي بي­ چون و چراي آن همت گماريد (راه­ حل پيشنهادي اين است که فعاليتي جايگزين را به او پيشنهاد کنيد مانند انجام يک کار هنري، ساخت يک کاردستي، انجام بازي ­تخته­ اي، خواندن کتاب به همراه شما و ...).
  • هميشه دقت نماييد که فرزندتان پس از انجام تکاليف خود به بازي کردن بپردازد و نه پيش از آن.
  • با فرزند خود توافق کنيد که در صورت نياز به صحبت کردن يا شنيدن صحبت والدين، بازي خود را متوقف (Pause) کرده، حرف­هاي شما را بشنود و سپس به بازي کردن ادامه دهد.
  • بهتر است در هر روز بیش از 2 ساعت برای انجام بازی های رایانه ای وقت صرف نشود و در عین حال لازم است بعد از هر 40 دقیقه انجام بازی، فرزندتان از پشت رایانه برخیزد و به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت کند.
  • می توانید بازی کردن فرزندتان را مشروط به خوردن میوه و سبزیجات مختلف در هنگام بازی نمایید تا عادت غذایی مفیدی در فرزندتان ایجاد شود.
  • بازی ها به دلیل سخت بودن بعضی مراحل می توانند باعث عصبانی شدن و خسته شدن فرزندتان شوند، در این صورت بهتر است که در کنار فرزندتان باشید، او را آرام کنید و با خوش طبعی از عصبانی شدن بیش از حد او جلوگیری نمایید. 
  • از انجام بازی های رایانه ای توسط فرزندتان در آخر شب و یا قبل از خواب جلوگیری کنید، چرا که تحقیقات نشان می دهند که این امر باعث می شود بازیکن دچار اختلال در خواب و یا بی خوابی شود.  
  • در هنگام بازی، فرزندتان بهتر است بر روی نوعی از صندلی بنشیند که دارای تکیه گاه مناسبی باشد، به طوری که کمرش را به طور کامل پوشش دهد. 
  • در هنگام بازی کردن فرزندتان، از مصرف بیش از اندازه خوراکی های شیرین به خصوص قهوه با شکر جلوگیری نمایید. به دلیل اینکه این امر باعث می شود تا فرزندتان بتواند خستگی را از خود براند اما در عین حال باعث افزایش فشار عصبی بر بدن او خواهد شد. 
  • به فرزندتان آموزش دهید تا هر 15 تا 30 دقیقه تمرکز چشم را از مانیتور برداشته و به نقطه ای دیگر نگاه کند تا از آسیب رسیدن به چشم او جلوگیری شود. همچنین سعی شود تا چشم بر روی اشیا در فاصله دور متمرکز شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • به فرزندتان آموزش دهید که از خم شدن دست از ناحیه مچ در هنگام بازی اجتناب کند و مچ دستش را به صورت مستقیم بر روی میز قرار دهد. 
  • به فرزندتان آموزش دهید که از خم شدن گردن به سمت بالا و یا پایین و یا نزدیک شدن به مانیتور خودداری کند تا آسیب جدی در دراز مدت برای او ایجاد نشود. 
  • به فرزندتان آموزش دهید که مانیتور خود را به صورتی قرار دهد تا نور در آن منعکس نشود. انعکاس نور خورشید و یا دیگر منابع روشنایی می توانند برای چشم مضر باشند. 
  • به فرزندتان توصیه کنید که بهتر است بیشتر بازی هایی را انجام دهد که او را مجبور به فکر کردن می کنند. این امر باعث فعالیت بیشتر مغز و در نتیجه تقویت حافظه و افزایش قدرت تفکر بازیکن می شود. 
  • به فرزندتان آگاهی دهید که در زمان های بارگذاری بازی (Loading) می تواند با انجام حرکات کششی و نرمش از خشک شدن بدنش جلوگیری نماید. 
  • به فرزندتان آگاهی دهید که فاصله چشم با مانیتور در هنگام بازی کردن باید حداقل 50 سانتیمتر باشد. 
  • به فرزندتان آگاهی دهید که دقت کند تا مانیتور در هنگام بازی کردن به صورت مستقیم در مقابل او قرار گرفته باشد. این امر باعث می شود که تاثیر مانیتور بر روی چشم های او به طور مساوی اعمال شود و از فشار اضافی بر یک چشم جلوگیری شود. 
  •  به فرزند خود آگاهی دهید که در هنگام بازی کردن سعی کند تا به طور مداوم پلک بزند. این عمل از خشکی چشم جلوگیری می کند. همچنین به دلیل تمرکز و خیره شدن بازیکن به مانیتور تعداد دفعات پلک زدن کاهش می یابد و این خود دلیلی برای قرمز شدن و خستگی چشم به شمار می رود. 
  • به فرزندتان آموزش دهید که گرما می تواند ماهیچه های چشم را آرام کند و خستگی را کمی کاهش دهد. برای این کار، او می تواند کف دو دست خود را به هم بمالد، سپس کف هر دست را روی یکی از چشم ها قرار دهد. 
  • سعی کنید شرایطی فراهم نمایید که فرزندتان به انجام بازی های چند نفره بپردازد. بازی های تک نفره در دراز مدت باعث منزوی شدن بازیکن می شود.
  • در آخر می توانید برای نظارت بر بازی کردن فرزندتان، از امکان کنترل محتوای بازی که در دستگاه های مختلف بازی با عنوان "Parental Control" از آن یاد می شود، استفاده نمایید. از طریق این راهکار والدین می توانند محتواهایی نظیر خشونت و یا گفتار ناشایست را از بازی حذف کنند.